Het plaatsen van een fietsendrager is een fluitje van een cent, maar zorgvuldigheid bij het monteren is geboden. De trekhaak van de auto mag je namelijk niet te zwaar belasten en de
maximale kogeldruk mag niet overschreden worden. Oftewel, het gewicht van de fietsen en de fietsendrager mag niet te hoog zijn. De kogeldruk verschilt per auto. Bij een kleine auto ligt de druk meestal rond de 45 kg. Bij een grotere auto is dit rond de 75 kg. Of je de kogeldruk overschrijdt, bereken je op deze manier: maximale gewicht van de fietsendrager - kogeldruk. Dus stel dat je een grotere auto hebt en jouw fietsendrager 20 kilo weegt, dan mogen jouw fietsen totaal 55 wegen.
Let op! Bij nieuwe e-bikes komt een gewicht van 30 kilo steeds vaker voor. En heb je een fietsendrager die al wat jaren meegaat? Check dan voordat je op pad gaat of deze geschikt is voor zware e-bikes.
Of een fietsendrager goed vastzit kun je van tevoren checken. Wanneer je de fietsendrager op de kogel van de auto plaatst, kost het kracht om de hefboom om te zetten. Gaat dit te soepel? Dan zit de fietsendrager niet goed vast. Bovendien is een goede voorbereiding het halve werk. Oefen in de dagen voordat je vertrekt een aantal keer met het bevestigen van de fietsendrager. Zo kun je op tijd aan de bel trekken en wordt het goed bevestigen van de fietsendrager tijdens de reis een fluitje van een cent.
De meeste fietsendragers hebben een klem waarmee je fietsen vastzet. Deze klem is gemakkelijk te bevestigen aan zowel de auto als aan de fietsen. Door de draaibare kopdelen van de fietsklemmen is het eenvoudig om de fietsen op verschillende manieren te monteren en demonteren. Bovendien weet je met een klem zeker dat de fiets goed vast zit. Zo ga je met een gerust hart op pad. Daarnaast hebben fietsendragers riemen waarmee je de banden vastzet. Belangrijk is om deze te controleren voordat je weggaat. Zijn de riempjes verouderd? Dan kan er sprake zijn van slijtage of vermindering van de elasticiteit. Voor de zekerheid kun je daarom na het vastmaken van de riemen een extra spanband bevestigen.
Op de frameklemmen en de drager zelf zit een slot. Handig is om een extra setje reservesleutels mee te nemen voor het geval je de huidige sleutel verliest. Een andere tip is om de fiets pas op slot te doen zodra je deze bevestigd hebt aan de drager. Ook wanneer je de fiets van de drager haalt is het raadzaam om eerst de fietsen van het slot te halen. Zo voorkom je beschadiging aan de spaken.
Voordat je gaat rijden is het handig om de fiets accu te verwijderen. Dit heeft allereerst te maken met de levensduur van de accu. Er komt onderweg namelijk veel vocht en vuil vrij van andere auto’s waardoor de accu mogelijk beschadigd kan raken. Dek bovendien het aansluitingspunt op de fiets af. Zo weet je zeker dat de vervuiling de accu niet zal beschadigen. Daarnaast helpt het verwijderen van de accu ook bij de vermindering van het gewicht en blijft de batterijcapaciteit in tact doordat blootstelling aan brandende zon voorkomen wordt.
Verlichting op een fietsendrager is niet verplicht. Wel is goede en duidelijke verlichting aan de achterkant van de auto verplicht. Een fietsendrager mag dus niet gedeeltelijk of voor een deel voor de lampen bevestigd zijn. Dit geldt ook voor de nummerplaat. Bij de aanschaf van een fietsendrager is het daarom belangrijk om te letten op verlichting. Bij nieuwere fietsendragers is verlichting meestal inbegrepen en is zelfs duurzame led-verlichting beschikbaar. Bij oudere modellen kan verlichting ontbreken of het kan zijn de fietsendrager voor de verlichting komt. In dat geval heb je losse verlichting nodig die je zelf bevestigd aan de fietsendrager. Check daarbij of de verlichting past bij het merk van jouw fietsendrager.
Let op: je hebt een stekker nodig om de verlichting aan te sluiten op de auto. Deze heb je nodig om de verlichting te laten werken. Voor een fietsendrager heb je een 7-polige stekker of een 13-polige stekker nodig. Heeft jouw auto een andere aansluiting dan de gekozen fietsendrager? Dan is dit gemakkelijk om te zetten met behulp van een adapter.
Een fietsendrager mag het zicht van de kentekenplaat niet belemmeren. Daarom moet er een witte kentekenplaat met zwarte tekst bevestigd worden aan de fietsendrager. Deze kentekenplaat koop je bij Venderparts en is RDW goedgekeurd.
Een fietsendrager mag aan de zijkanten 20 centimeter uitsteken en 1 meter aan de achterkant. Het is daarbij niet verplicht om een markeringsbord te plaatsen. Ga je op vakantie naar het buitenland? Check dan van tevoren wat de regels zijn. In sommige landen is een markeringsbord wel verplicht. Daarnaast is het in Nederland niet verplicht om een gevarendriehoek mee te nemen. Wel moet je naderende bestuurders op tijd waarschuwen wanneer je een obstakel vormt. Ook hierbij geldt: reis je naar het buitenland? Check voordat je gaat reizen wat de regels zijn van je bestemming.
Een fietsendrager is geen aanhanger. Daarom heb je voor het rijden met een fietsendrager geen speciaal rijbewijs nodig.
Er vindt geen verandering plaats in de maximum snelheid met een fietsendrager. Het betreft namelijk geen aanhanger maar een accessoire.
Ja, dat is geen probleem.
Om slijtage te voorkomen, kun je fietsendragers het beste bewaren op een droge plek in huis of in de schuur. Wanneer een fietsendrager in aanraking komt met vocht kan deze slijten.
Op een trekhaak fietsendrager passen maximaal vier fietsen.
Een e-bike is een stuk zwaarder dan een normale fiets. Een normale fiets weegt tussen de 15 en 20 kilo en een e-bike weegt ongeveer 30 kilo. Het kan dus voorkomen dat het gewicht van de fietsen en de fietsendrager de maximale kogeldruk overschrijdt. Om ervoor te zorgen dat je de e-bikes toch mee kunt nemen op de auto, zijn er de volgende alternatieven:
Elektrische fietsen zijn zwaarder dan normale fietsen. Daarom kiezen de meeste mensen voor een trekhaak fietsendrager. Belangrijk is om van te voren te checken wat de maximale kogeldruk van de auto is. Deze vind je op het plaatje naast de stekkeraansluiting en in de handleiding. Wordt de kogeldruk door het gewicht van de fietsendrager en de fietsen niet overschreden? Dan mag je de e-bike meenemen op de trekhaak fietsendrager.
Als de fietsendrager ongebalanceerd is kan deze schuin hangen. Bij een e-bike kan dit, door het gewicht van de motor in het voorwiel of achterwiel, vaak voorkomen. Ook kan het zijn dat de trekhaak van de auto te zwaar beladen is. Een ander gevolg is dat de fietsen niet in de juiste volgorde geplaatst zijn waardoor stabiliteit ontbreekt.
De meeste fietsendragers hebben een 7-polige of 13-polige stekkerdoos. Welke je nodig hebt hangt af van waar je de fietsendrager gaat gebruiken. Het verschil zit namelijk in de functionaliteiten. Een 7-polige stekkerdoos voorziet enkel de remlichten en de knipperlichten. Een 13-polige stekkerdoos heeft deze functies ook, maar ondersteund daarnaast ook mistachterlicht en achteruitrijverlichting.
Dat klopt, er zijn 13 polen die elk een andere functie bedienen.
Nee, niet altijd. Vaak heeft een 13-polige stekker van een fietsendrager maar 8 polen bezet. Simpelweg omdat een fietsendrager alleen maar stroom nodig heeft voor de lampen. Daardoor zijn 8 polen genoeg om alles te laten werken.